Uitleg over de filters

Uit zoveel verschillende opties kiezen kan overweldigend zijn. Daarom hebben we een overzichtelijke uitleg gemaakt over alle filters.

Max. Vermogen

Geeft het vermogen weer dat de laadpaal maximaal leveren kan.

Het uiteindelijke laadvermogen is altijd afhankelijk van de zwakste schakel, dus ook de hoofdzekering in je meterkast en de lader die in je auto zit hebben hier invloed op. Als de auto een boordlader heeft van 11kW dan is een 11kW laadpaal voldoende.

Er zijn ook veel laadpalen waarbij je het maximale vermogen kunt instellen, bijvoorbeeld tussen de 3.7 en de 22kW. Deze laadpalen worden ingedeeld op basis van de hoogste waarde die je hier kunt kiezen, in dit voorbeeld dus 22kW.


Uitvoering

Hier kun je kiezen tussen 'Enkel' of 'Dubbel'. Dit geeft aan of je met deze laadpaal één of twee voertuigen tegelijkertijd kunt opladen.


Socket of kabel

Een laadpaal met een vaste kabel is het meest gebruikersvriendelijk en verreweg het makkelijkste in het gebruik. Het voorkomt dat je bij elke laadsessie je laadkabel uit je auto moet halen en deze aan moet sluiten aan de laadpaal en je auto. Een ander voordeel is dat je normale laadkabel en/of je kleding niet smerig wordt bij deze handeling.

Een nadeel van het kiezen voor een vaste kabel is dat voertuigen met een Type1 stekker zoals een Mitsubishi Outlander niet kunnen opladen aan deze kabel. (hier bestaan wel verloopjes voor). Een ander nadeel is dat je de kabel meestal oprolt op een kabelhouder aan de muur. Daar moet je wat meer ruimte voor reserveren.


Autorisatie

Geen:
Wordt ook wel Plug & Charge genoemd. Na het inpluggen van de laadkabel begint de laadsessie direct. Stroom voor iedereen die inplugt dus.

Laadpas:
Autorisatie met een laadpas. Dit kunnen privé of publieke passen zijn of een combinatie hiervan, afhankelijk van het feit of je een abonnement bij een backoffice provider hebt afgesloten. (zie onder) Heb je geen abonnement dan kun je soms wel publieke laadpassen autoriseren maar er niet mee verrekenen. Dit betekent dat bijvoorbeeld wel een laadpas van NewMotion geautoriseerd kan worden voor het inschakelen maar dat er geen (financiële) transacties zichtbaar worden bij NewMotion. Zo voorkom je dat je voor je privé laadpunt steeds een privé laadpas nodig hebt.

Pincode:
De laadpaal kan ook met een pincode worden bediend (bijv. zakelijk/hotels)

Sleutel:
De laadpaal kan in of uitgeschakeld worden d.m.v. een fysieke sleutel.


Load Balancing

Geen
Laat laadpalen zien die geen ondersteuning bieden voor load balancing. Zo’n laadpaal zal altijd het maximale vermogen willen gebruiken wat de laadpaal + auto combinatie aan kan. Installeer je dus een 11kW laadpaal thuis dan zal, zodra je een auto gaat laden met een 11kW boordlader, het verbruik daadwerkelijk direct oplopen tot 11kW en pas dalen als de batterij vol raakt. Afhankelijk van de elektriciteitsinstallatie in je woning kan dit een probleem vormen, vooral bij kleinere hoofdaansluitingen of bij situaties met veel grootverbruikers zoals sauna’s of zwembaden. Als je het niet (zeker) weet is het aanschaffen van een laadpaal zonder load balancing een risico en kun je wellicht beter voor eentje mét loadbalancing mogelijkheden kiezen. De keuzehulp wizard van Milieucentraal kan je hierbij ook goed helpen.

Via Slimme Meter
Met Load balancing via de slimme meter voorkom je overbelasting van je woning of bedrijfspand. De slimme meter methode is eenvoudig aan te sluiten en vaak voordeliger in de montage. Het nadeel is dat je er vanzelfsprekend wel een slimme meter voor nodig hebt met de juiste specificaties. Of de jouwe dat ook heeft kan je leverancier je vertellen.

Zonder slimme meter
Load balancing zonder slimme meter kan ook. Vaak wordt er vaak een extra kastje gemonteerd waarmee de elektriciteitsbelasting van het pand wordt gemeten. Er worden dan klemmen op de hoofdkabels nabij de hoofdzekering geplaatst om ervoor te zorgen dat het laadpunt nooit meer zal gebruiken dan dat er aan capaciteit ‘over’ is en indien nodig terugschakelt in vermogen. Er zijn ook laadpalen die simpelweg nog niet kunnen communiceren met de slimme meter. Die gebruiken ook deze technieken (ook al heb je wel een slimme meter in huis)


Abonnement

Laat de laadpalen zien waar een online abonnement voor is af te sluiten. Zo’n online abonnement wordt ook wel ‘backoffice koppeling’ of ‘slimme laadpaal’ genoemd en het betekent eigenlijk dat de laadpaal via het Internet aan een beheersysteem van een zogenaamde ‘backoffice provider’ wordt gekoppeld. Bijvoorbeeld van EV-Box, E-Flux of Last Mile Solutions.

Hierdoor krijg je extra mogelijkheden, zoals het raadplegen van je laadgeschiedenis, het toestaan van publieke laadpassen en het instellen van het laadtarief voor deze passen. Ook kun je instellen of jouw laadpaal vindbaar moet worden in publieke laadpaal-apps, of juist niet. Je kunt bijvoorbeeld ook openingstijden instellen. Er zijn kosten aan verbonden, die doorgaans variëren van zo’n 2 tot 7 euro per maand.

Kies je voor laadpalen zonder online abonnement, hou er dan rekening mee dat je bepaalde functies zoals het verrekenen van de zakelijke laadkosten op een andere manier moet inrichten. Je kan dan gebruik maken van bijvoorbeeld een app die rechtstreeks met het laadpunt is gekoppeld of met een externe kWh-meter, dat is een teller in de meterkast waarop je kan zien hoeveel stroom je laadpunt gebruikt heeft. Een andere mogelijkheid die je dan mist is dat je geen vergoeding kan vragen via de laadpas van derden die bij jouw laadpunt komen laden. Bij sommige merken krijg je altijd een online abonnement, ook als je er geen abonnement voor afsluit. De kosten zijn dan in de aanschafprijs verwerkt. Dit zijn vaak de laadpalen in een wat hogere prijsklasse.


Zakelijk verrekenen

Zakelijk verrekenen, of ‘reimbursement’ zoals sommige fabrikanten het in het Engels omschrijven, is één van de functies die in je backoffice abonnement zit.

Hoe werkt het:
De laadpaal houdt bij hoeveel energie er geladen wordt en met welke laadpas. Bij laadpalen die via Internet gekoppeld zijn aan de systemen van een beheerpartij zoals E-flux of Last Mile Solutions worden deze gegevens in hun systemen opgeslagen. Die systemen worden samen ‘backoffice’ genoemd. In dit backoffice worden de data van jouw laadpunt verwerkt tot een leesbaar en online raadpleegbaar geheel voor jou en voor de beheerder.

Zo kun je via Internet op dit backoffice inloggen en allerlei zaken over je laadpaal raadplegen en aanpassen. Inzicht in al je laadsessies bijvoorbeeld. Vaak regel je hier ook functies zoals autorisaties voor mensen die bij jouw laadpunt mogen laden of juist niet, net als tarieven voor je gasten instellen of dat je het laadpunt ‘dicht’ kunt zetten voor gastgebruik.

Ook kun je een splitsing maken in welke laadsessies voor je werkgever zijn geladen, of dit volautomatisch laten afhandelen. De energie die je met een zakelijke laadpas geladen hebt kan vaak direct maandelijks vergoed worden zodat jij privé geen stroomkosten voor de zaak hoeft te betalen. De backoffice dienstverlener betaalt deze kosten direct aan jou, en stuurt je werkgever een factuur zodat je daar zelf geen administratief werk meer van hebt of declaraties voor in hoeft te dienen.

Dit wordt ‘verrekenen’ genoemd, al noemen sommige partijen het ook ‘automatisch declareren’. De stroom die je privé laadt (en dus niet door je werkgever of lease maatschappij vergoedt wordt), betaal je zelf via je normale energiefactuur.


Zonnepanelen koppeling

Ja
Laat laadpunten zien die ook rechtstreeks en enkel met zonnestroom gevoed kunnen worden zonder dat het energienet belast wordt. Dit zorgt ervoor dat je voertuig met alléén zonnestroom geladen wordt. Het aangeboden vermogen aan het voertuig varieert naar mate je zonnepanelen veel of weinig elektriciteit opwekken.

Nee
Laat ook laadpunten zien die geen onderscheid kunnen aanbrengen in de aangeboden soort stroom en dus ook het vermogen hier niet op kunnen aanpassen. Hierdoor kun je deze laadpunten nooit ‘enkel’ op zonnestroom laten functioneren omdat ze altijd het vermogen pakken wat benodigd is. Of dit nu van je dak komt of niet.


Data aansluitingen

Geen
Laat laadpalen zien zonder connectiviteitsmogelijkheden. Dit worden ook wel ‘domme’ laadpalen genoemd.

Wi-Fi
Laat laadpalen zien die met of zonder backoffice abonnement via wifi aan je thuisnetwerk gekoppeld kunnen worden. Dit kan handig zijn als je wel inzicht wilt en allerlei instellingen wilt toepassen, maar geen behoefte hebt aan een (betaald) backoffice abonnement.
Afhankelijk van hoe geavanceerd het laadpunt is kun je ook uitlezen welke laadpassen hoeveel kWh geladen hebben en is daarmee in potentie ook geschikt voor verrekenen.

Ethernet UTP
Laat laadpalen zien die met een reguliere netwerkkabel aan je thuis of bedrijfsnetwerk kunt koppelen. Dit is vaak de voordeligste en betrouwbaarste manier; echter dien je er vaak wel zelf voor te zorgen dat er een router in je meterkast ligt waarop de installateur de laadpaal in kan pluggen. Anders wordt het mogelijk alsnog een kostbare aangelegenheid.

Simkaart
Laat laadpalen zien met een ingebouwde SIM kaart. Deze kunnen via het mobiele GSM netwerk een koppeling met het internet maken. Hoewel hierdoor technisch gezien een kabel niet meer nodig is kan het vaak toch handig zijn om ook de kabel aan te leggen. Bijvoorbeeld als je de laadpaal laat plaatsen op een plek waarbij de mobiele ontvangst slecht is, zoals onderin in een parkeergarage.