laadkabel

Hoe moet je een elektrische auto opladen?

Een elektrische auto veilig en snel opladen, doe je met een laadpaal. Dat weten de meeste mensen wel. Opladen kan thuis, op het werk, of op straat. Maar hoe werkt het opladen van een auto eigenlijk?

Elke auto heeft een laadkabel

Bij elke moderne elektrische auto hoort een Type-2 laadkabel tot de standaarduitrusting. Meestal is deze ongeveer 5 meter lang. De kabel gebruik je als je bij een laadpaal komt. Elke laadpaal heeft een zogenaamd type2-stopcontact waar deze kabel in past.

De kabel past maar op één manier; de smallere stekker moet aan de laadpaalzijde en de dikkere stekker aan de autozijde worden aangesloten. Je kunt vanwege de veiligheid geen laadkabels aan elkaar aansluiten om ze te verlengen. Het past wel precies maar het werkt niet.

type-2 laadkabel

Dan de laadpaal kant met het stopcontact. Zo’n stopcontact noemen we in goed Nederlands een ‘socket’. Een socket is de ingang waar je jouw eigen laadkabel inplugt en ziet er ongeveer zo uit als op deze afbeelding.

type-2 socket

Een laadpaal thuis

Laadpalen thuis of op de zaak hebben ook zo’n socket. Soms hebben ze een vaste kabel, dan kan je je eigen kabel lekker achter in de auto laten liggen. Vooral als het regent is dat erg fijn, want dan kun je snel weer naar binnen.

Aansluiten bij een openbare laadpaal

De verschillende kleuren van de laadpaal

Op de meeste laadpalen zit een gekleurd lichtje of een gekleurde ring van licht. De groene kleur betekent dat de laadpaal vrij is en blauw betekent ‘bezet/aan het laden’. Een rode kleur is niet goed; dan is er een storing en kan je beter een andere laadpaal zoeken.

De laadkabel aansluiten

Zodra je bij de laadpaal aankomt pak je de laadkabel en sluit je de auto aan. Het maakt niet uit of je eerst de laadpaal-kant en dan de auto aansluit of andersom.

Vervolgens kunnen er een paar dingen gebeuren. Het laden kan direct al starten, bijvoorbeeld op het werk. Bij een publieke laadpaal aan de straat zul je moeten betalen, en daarvoor moet je eerst je laadpas scannen, waarna het opladen van je auto direct begint.

Bij het starten van de laadsessie wordt de laadkabel vergrendeld. Dit gebeurt aan zowel de laadpaal kant als aan de auto kant.

Hierdoor kan dus niemand je laadkabel stelen terwijl je je auto aan het opladen bent. Doorknippen is met 11.000 Watt meestal ook niet zo’n goed idee…

Opladen starten

Voor thuis kun je ook met een laadpas je auto opladen, het voordeel hiervan is dat de eigenaar van de laadpas dan voor zijn/haar energie betaalt.

Op eigen oprit kiezen veel mensen voor thuislaadpalen die direct toegang geven (Autorisatie: geen). Die werken eigenlijk als een normaal stopcontact. Zodra er een auto aan de laadpaal wordt aangesloten zal het laden beginnen. Het voordeel hiervan is dat laadpalen zonder uitgebreide autorisatie mogelijkheden voordeliger in de aanschaf zijn en je hebt geen abonnementskosten.

Laadpas bij een houten laadpaal

Opladen stoppen

Na het laden moet zowel aan de laadpaal als aan de auto zijde de laadkabel worden ‘vrijgeschakeld’. Dit gebeurt aan de laadpaal zijde soms automatisch, als de auto volledig is opgeladen.

Aan de kant van de auto doe je dit meestal door de autodeuren te openen of soms door middel van een knopje op je sleutel of op het dashboard. De kabel zal dan ontgrendelen. Vervolgens berg je je laadkabel weer op of hang je de vaste kabel terug en kan je aan je reis beginnen!

Klaar om thuis te gaan laden?

Wij bieden jou een overzicht van alle beschikbare laadpalen van uitsluitend betrouwbare installateurs.

Vind jouw laadpaal