Foto aangesloten laadkabel

Stel ze gerust

Veel gestelde vragen

Als je besluit elektrisch te gaan rijden komt er in korte tijd best veel informatie op je af. Omdat veel mensen dezelfde vragen hebben, hebben we hier een overzichtelijke lijst voor je waar de meest gestelde vragen worden beantwoord.

Waarom is een laadpaal thuis of op het werk zo prettig?

Thuis laden is fijner dan laden bij een publieke laadpaal. Het grootste voordeel is dat de thuislaadpaal nooit bezet is en altijd werkt. Daarnaast zijn de tarieven voor de energie thuis gemiddeld 33% lager wat natuurlijk prettig is voor de portemonnee.

Het is heerlijk om altijd thuis op te kunnen laden. Als je zonnepanelen hebt dan kan je echt op 100% zonne-energie rijden. Een onafhankelijk en vrij gevoel.

– Maarten

In tegenstelling tot een stopcontact is een laadpaal echt ontworpen om voertuigen op te laden. Hierdoor kan dit veel sneller, veiliger en betrouwbaarder. Zakelijk wordt het als gastvrij beschouwd om voor je bezoek een vrije laadpaal te hebben en zo'n vrije laadpaal voor de deur het heeft natuurlijk een duurzame en milieubewuste uitstraling.

Algemeen

LaadpaalTop10 is een onafhankelijk vergelijkingsplatform, waarbij je eenvoudig de beste laadpaal voor jouw situatie kunt vinden met daarbij een kwaliteitsleverancier.
Omdat wij zelf geen laadpalen leveren of belangen hebben in bedrijven die laadpalen leveren kunnen wij onafhankelijk oordelen over het aanbod en de kwaliteit van onze leveranciers. Als een product of leverancier niet aan de gewenste kwaliteit voldoet dan gaan wij het gesprek aan met de partner. Als de partner de kwaliteit niet kan of wil waarborgen (of verhogen) dan nemen we in het uiterste geval afscheid van elkaar. Maar liever zien we natuurlijk dat de kwaliteit omhoog gaat. Zo blijven we de EV rijder centraal stellen.
Vooralsnog vergelijken we laadpalen voor particulieren en MKB voor thuis, en op kantoor. Mogelijk gaan we in de toekomst ook laadpleinen en/of snelladers vergelijken.
We zijn begonnen met een vaste set partners. We verwachten dat het aantal partners en producten in de toekomst snel zal toenemen.
Ja, alle bedragen die wij noemen zijn altijd inclusief 21% BTW.

Zakelijk

We bepalen samen met onze partners welke laadpalen op ons platform worden gepresenteerd.
Aan alle partners vragen we een bescheiden vergoeding per verkocht product. De hoogte van deze vergoeding is voor elke partner hetzelfde.

Berijders

Als EV-rijder is het fijn om de beschikking te hebben over een eigen laadpaal. Vanzelfsprekend scheelt het een stukje lopen van of naar je bestemming, en weet je zeker dat de parkeerplek vrij zal zijn. Een ander voordeel is dat de laadpaal altijd werkt. Verder zijn de tarieven voor de energie thuis en op het werk gemiddeld zo’n 33% lager dan bij het laden bij een publieke laadpaal en kan er automatisch verrekend worden met je werkgever of leasemaatschappij.

Een laadpaal kan voertuigen op veel hogere vermogens opladen dan bij gebruik van een stopcontact en omdat deze daarvoor ontworpen is, is dat ook veel veiliger.

Zakelijk wordt het als gastvrij beschouwd om voor je bezoek een vrije laadpaal te hebben en een vrije laadpaal voor de deur het heeft natuurlijk een duurzame en milieubewuste uitstraling.
Ja, dat kan, al adviseren wij dit niet. Met de juiste kennis en ervaring kun je zelf een (eenvoudige) laadpaal monteren en installeren, al vergt het wel wat meer kennis en ervaring dan het aansluiten van een plafondlamp. Zelfs ervaren elektriciens gaan ervoor op cursus. Een vakman inschakelen is wat ons betreft dus het beste.
Loadbalancing is een techniek die wordt gebruikt om overbelasting van je stroomaansluiting te voorkomen en tóch op maximaal beschikbaar vermogen je voertuig(en) op te kunnen laden. Zo voorkom je dat je in het donker komt te zitten als de auto meer vermogen vraagt dan je woning of bedrijfspand veilig kan leveren. De auto krijgt dan tijdelijk wat minder energie, bijvoorbeeld omdat je net je elektrische sauna ingeschakeld hebt of de wasmachine en de wasdroger.
Hoewel elektrische voertuigen moelijker te blussen zijn in het geval van een brand, is de kans op het ontstaan van brand kleiner dan de kans op het ontstaan van brand bij fossiele voertuigen. Maar omdat de elektrische auto een relatief nieuw fenomeen is, komt dit vaker in het nieuws. Meer informatie vind je onder andere bij de ANWB in dit artikel.

Laadpalen hebben diverse beveiligingen zoals automatische uitschakel mechanismes. Als de techniek in de laadpaal te warm wordt of als er een kabel niet goed is aangesloten dan wordt de stroom uitgeschakeld. Pas als alles correct verbonden is, gaat er een energiestroom lopen. Deze beveiliging wordt Mode3 (gecontroleerd) laden genoemd en zit tegenwoordig standaard op elke laadpaal.
Een kW is een eenheid om vermogen uit te drukken. Het staat voor kilo-Watt, oftewel 1000 Watt. Je hebt vast wel eens een lamp van 25 Watt vervangen. Als je de lamp aanzet verbruikt deze 0,025kW. Als je een waterkoker van 2300 Watt inschakelt, dan verbruikt deze 2,3kW. Als je een auto van 11.000 Watt aan je laadpaal aansluit, dan verbruikt deze 11kW.

Een kWh geeft de hoeveelheid energie aan. Kortom hoe vol zit een batterij of hoeveel heb je geladen. Als je de waterkoker in het voorbeeld hierboven een uur aan zou laten staan, dan verbruikt hij in dit uur 2,3 kWh. Als je auto een uur lang op een 11kW laadpaal laadt dan heb je er 11kWh bij geladen. Let goed op hoe je kW en kWh gebruikt. Het is makkelijk te verwarren. Onthoud dat de 'h' voor 'hoeveelheid' staat.
In Nederland kost het verbruiken van 1kWh aan stroom gemiddeld zo’n 23 eurocent. Bij een publieke laadpaal betaal je gemiddeld ongeveer 36 eurocent per kWh. Omdat zakelijke stroomtarieven variëren kan laden op de zaak soms gratis, maar €0,30/kWh komt ook voor. Met 1kWh aan stroom kan een gemiddelde elektrische auto zo’n 5 tot 6 kilometer afleggen.
Een echt goede reden is er niet, aangezien elke 22kW laadpaal op een gewenst lager vermogen kan worden ingesteld. Maar de meest gehoorde afwegingen zijn:

1) Het past beter bij de elektrische installatie. (Bijv. omdat deze niet zwaarder belast mag worden, denk aan een gedeelde parkeergarage)
2) De auto heeft slechts een 1-fase on-board omvormer en beperkt daarmee de maximale belasting. 3) Aanschafprijs, ze zijn vaak iets voordeliger dan hun 3-fase broertjes en zusjes.
Waarschijnlijk heb je een 1-fase ladende auto gecombineerd met een hoofdaansluiting van 3x25A. Deze hoofdaansluiting is in woonhuizen al jaren de standaard, geeft veel flexibiliteit en biedt een maximale belasting van 17kW. (75A)

Omdat deze belasting verdeeld is over drie zogenaamde fases van 25A betekent dit dat er per fase maximaal 25A belast kan worden. 25A staat gelijk aan een maximale belasting van 5750 Watt, oftewel 5,7kW. Haal je maar 3,7 kW en/of heb je een installatie zonder loadbalancing dan is je laadpaal uitgevoerd of ingesteld op maximaal 16A.

Wil je je 1-fase ladende auto toch thuis op 7,4kW kunnen laden dan is een oplossing hiervoor de hoofdaansluiting om te laten zetten naar 1x35A (1-fase, max 8000W) of te verzwaren naar 3x35A (3-fase, max 3x 8000 Watt) maar daar zitten wel kosten aan. Bovendien is dit lang niet altijd een wenselijke situatie. Heb je bijvoorbeeld een 3-fase kookplaat dan zul je naar 3x35A moeten en dat is vaak een kostbare zaak omdat deze aansluiting in een hoger vastrecht categorie valt.

Al met al is het een persoonlijke afweging of je deze oplossing te moeite waard vind. Raadpleeg dus altijd de installateur van je laadpaal of je eigen elektricien / vakman voor een gedegen advies voordat je zo’n keuze maakt.

Andere onderwerpen

Over ons
Dossier Elektrisch Rijden in 2030

Hoe gaat autorijden eruitzien in de toekomst? Lees ons dossier over het rijden van de toekomst.

Over ons
Dossier Elektrisch Rijden in 2030

Hoe gaat autorijden eruitzien in de toekomst? Lees ons dossier over het rijden van de toekomst.

Over ons
Dossier Elektrisch Rijden in 2030

Hoe gaat autorijden eruitzien in de toekomst? Lees ons dossier over het rijden van de toekomst.

Mijn vraag staat hier niet bij, ik heb nog veel meer vragen over…

Er zijn altijd meer vragen, ook over gerelateerde onderwerpen. Maar waar vind je de beste antwoorden? Voor onafhankelijke antwoorden voor alle EV rijders adviseren wij graag de EV App van het EV Kenniscentrum. Nog steeds vragen? Stel je vraag dan eens bij de Nationale EV Helpdesk