laadpaal met laadpas

Hoe moet ik een laadpaal gebruiken?

Een laadpaal gebruiken is niet moeilijk, al zijn er wel een paar verschillen tussen de modellen. Misschien weet je al wel hoe laden op straat werkt, bij de zogenaamde publieke laadpalen.

Publieke laadpalen gebruiken

Laadpalen op straat dien je in en uit te schakelen met een laadpas. Dit werkt als volgt:

Stap 1 Sluit de laadkabel aan tussen de laadpaal en de auto

De volgorde maakt niet uit. De kabel past maar op één manier. Als je het een vies idee vindt om de kabel op de grond te leggen dan kan je hem een beetje oprollen, of gebruik een spiraal laadkabel. Een Cable Hook kan ook een handige oplossing zijn.

Stap 2 Houd de laadpas voor de paslezer op de laadpaal

Meestal zie je een icoon met de afbeelding voor een contactloze betaling. Houd hier je laadpas tegenaan.

Stap 3 Het laden begint

Een laadpaal laat jou weten wanneer het laden is begonnen. Meestal kleurt er een groen lampje blauw en hoor je een geluidje van het slotje dat de laadkabel vergrendelt. De laadsessie is nu gestart en de kabel zit vast. Dit is het moment om rustig iets anders te gaan doen.

Stap 4 Het laden stoppen

Houdt de laadpas weer voor de paslezer om het laden te stoppen, het blauwe licht wordt weer groen en de kabel zal aan de laadpaalzijde ontgrendelen.

Stap 5 Koppel de kabel los

Je kunt de kabel nu losmaken en opbergen. Soms ontgrendelt de autozijde niet direct. Hoewel het ontgrendelen aan de autozijde per automerk verschillend is, is het eenmalig indrukken van de centrale deurvergrendeling vaak voldoende voor het ontgrendelen van de laadkabel. Soms zit er een aparte knop voor het ontgrendelen van de laadkabel op het dashboard.

Laadpalen zonder autorisatie gebruiken (privé)

Heb je privé een elektrische auto dan is een thuis laadpaal zonder autorisatie het eenvoudigst. Je plugt de stekker in je auto en het laden begint. Zodra je weggaat stop je (met de auto) de laadsessie of ontgrendel je de laadkabel aan de autozijde. De laadpaal stopt meteen en geeft de eventuele aangesloten laadkabel weer vrij.

Wil je bijhouden hoeveel er precies geladen is, dan kan je natuurlijk de statistieken in de auto bekijken, maar je kunt dit ook zelf meten. Soms kan dit met een appje van de laadpaal fabrikant, maar niet altijd. Informeer dan naar een losse kWh meter voor in de meterkast. Dit kan de installateur voor je verzorgen.

kWh meter

Privé of semi-publieke laadpalen thuis of op de zaak gebruiken

Bij laadpalen die niet in de openbare ruimte staan hoeft deze procedure niet altijd gevolgd te worden. Het hangt ervan af of je een laadpaal met of zonder laadpas autorisatie aantreft.

Met laadpas autorisatie en verrekenen (leaseauto)

Een laadpaal mét laadpas autorisatie en verrekenen werkt in principe hetzelfde als publieke laadpalen, met het grote verschil dat alle laadsessies die zijn gestart met de laadpas die je thuis gebruikt apart worden bijgehouden en automatisch aan je werkgever worden gefactureerd.

Je krijgt je energiekosten dan meestal maandelijks terug van het bedrijf waar jij een zogenaamd backoffice abonnement bij hebt afgesloten, zoals Eneco, E-Flux of Shell Recharge. Zo word je gecompenseerd voor de stroomkosten die je privé hebt gemaakt.

Aansluiten bij een laadpaal

Laadpalen met laadpas autorisatie en gastgebruik gebruiken

Een laadpaal die je autoriseert met een laadpas kan je vaak ook instellen voor gastgebruik. Iedereen met een laadpas kan vervolgens bij dit laadpunt laden en de eigenaar van de laadpaal (dat ben jij dus) heeft er dan geen kosten aan. De voertuig eigenaar ‘betaalt’ als het ware jouw stroom met zijn of haar laadpas.

Je kunt zelf een tarief instellen dat overeenkomt met de energieprijs die je thuis betaalt zodat je geen kosten hebt aan laadsessies van derden. Je kunt zelfs een iets hoger tarief instellen zodat je er nog een centje aan overhoudt.

Hou er rekening mee dat zodra je dit doet, bij de meeste laadpalen/partijen je laadpunt ook toegevoegd wordt aan diverse databases zodat het laadpunt ook in alle apps van de laadpas-aanbieders zichtbaar is. Hierdoor wordt jouw laadpunt dus ‘publiek’ beschikbaar gemaakt.

Laadpaal niet publiceren of ‘met beperkingen’

Wil je voorkomen dat onbekenden je laadpaal gebruiken, maak dan geen gebruik van ‘gastgebruik’ of geef de backoffice aanbieder van je laadpunt expliciet de opdracht dat jouw laadpaal bepaalde beperkingen kent. Zoals ‘alleen voor gasten’ of als er slagboom voor het parkeerterrein staat. Zo voorkom je ongewenst bezoek op je terrein. Bij twijfel; informeer naar de mogelijkheden.

Klaar voor jouw eigen laadpaal?

Wij bieden jou een overzicht van alle beschikbare laadpalen van uitsluitend betrouwbare installateurs.

Vind jouw laadpaal